fredag den 19. februar 2010

Hvidovre Censurerede Udstilling 2010

Hvidovres største kunstudstilling - 27. februar - 20. marts

Lørdag den 27. februar åbner Hvidovre Medborgerhus dørene for Hvidovre Censurerede Udstilling.



HCU er en landsdækkende, censureret udstilling, som afholdes hvert andet år i Hvidovre og tiltrækker kunstnere fra hele landet. Der indsendes kunstværker indenfor et bredt udvalg af kategorier og alle udtryksformer, fra det abstrakte til det figurative, er repræsenteret.
I år holder Allan Fredskov, formand for Kultur- og Fritidsudvalget, åbningstalen til ferniseringen i Bibliotekscaféen lørdag den 27. februar kl. 11.

Arrangørerne bag HCU er frivillige fra Kunstnersammenslutningen K21 og Hvidovre Kunstforening som i samarbejde med Trine Friedrichsen fra Hvidovre Hovedbibliotek får kunsten på væggene.

Til forskel fra tidligere har kunstnerne i år kunnet tilmelde sig udstillingen på nettet, og det er gået helt uden problemer, siger Olga Stra, som er formand for foreningen.
Også nogle af de fysiske rammer har ændret sig siden sidste HCU for to år siden. Som klimakommune arbejder Hvidovre Kommune på at reducere elforbruget til gavn for et bæredygtigt miljø. Derfor har Hovedbiblioteket fået skiftet mange af de gamle, energikrævende glødelamper og sparepærer ud med diodelamper – blandt andet på Web-øen, hvor en del af de antagne kunstværker udstilles.

"I år kan vi se en overvægt i tilmeldinger af malerier og knap så mange skulpturer og objekter", fortæller Olga Stra, der er formand for HCU og fortsætter, "det er altid spændende at se, hvad censorerne vælger og hvilken rød tråd, udstillingen får". Når alle tilmeldte kunstværker er indleveret, vælger censorerne de værker ud, der skal med på udstillingen.


Dette års censorer er Anne Thorseth, Eva Ôhrling og Martin Fasting, som alle er aktive kunstnere. De tre censorer respekterer de mange forskellige udtryk i de indsendte værker og Anne Thorseth, som blandt andet har været censor på Kunstnernes Påskeudstilling og Kunstnernes Efterårsudstilling, siger, samstemmende med Eva Ôrling og Martin Fasting, at niveauet for de indsendte værker er højt. "Det er lysten til at udtrykke sig, der er det vigtigste" fortæller censorerne, "men først og fremmest er det dejligt at se hvor utroligt mange mennesker, der maler".

Censorerne beslutter også, hvor de antagne værker skal hænge og flytter gerne et billede en ekstra gang, for at få en spændende og sammenhængende udstilling.


Alle er velkommen til ferniseringen lørdag den 27. februar kl. 11.00. Udstillingen kan ses i Hvidovre Medborgerhus frem til 20. marts i Hovedbibliotekets åbningstid.
.
.
.
.

mandag den 14. december 2009

"Myter og masker”

Hvidovre Hovedbibliotek viser fra onsdag den 16. december til og med lørdag den 16. januar 2010 udstillingen ”Myter og masker” af kunstneren Jo Møller.



Jo Møller har de sidste 4 år afholdt ”Åbent Atelier” arrangementer i den gamle kachot og portvagt i Avedørelejren, hvor han har haft atelier. Sidst på sommeren opsagde Jo Møller lejemålet – i første omgang til fordel for et arbejdsophold i Ascea i Syditalien.

Nu udstiller Jo Møller en række udvalgte værker fra en 30 års periode i Hovedbibliotekets kunstgalleri. Udstillingen omfatter tidlige malerier og maske-objekter fra 70’erne og 80’erne og kunstnerens skiftende temaer fra 1990 og op til nu, med hovedvægten lagt på Engle/dæmoner maleriet ”Triade”.

Desuden viser Jo Møller nye arbejder fra Italien.



Jo Møller har altid eksperimenteret. Det gør alle kunstnere. Men han har, gu’ hjælpe mig, også ændret stil og valgt helt andre kunstretninger.

Det væsentlige har altid været, at kunne udtrykke det han ville, påstår han.
”Hvis jeg synes, at indholdet kommer bedre til udtryk med en anden teknik, andre materialer eller med en helt anden kunstform, så lader jeg mig ikke begrænse af det”. Det har han for øvrigt aldrig gjort, og det er han ofte blevet bebrejdet med krav om genkendelighed. Han skulle holde samme stil, blev der sagt. Men det ville kede ham.

Ønsket fra en gallerist om at male det samme billede igen og gerne i flere og mindre eksemplarer, skabte i sin tid momentane kortslutninger i kunstnerens hjerne og resulterede i et brud med galleriet. Så det kunne desværre ikke lade sig gøre.

Han skulle nok, som han siger, ”have valgt en anden profession, hvis det var pengene, der var det vigtigste”. For Jo Møller drejer det sig simpelt hen om vores basale indhold i tilværelsen.
En form for fællesnævner for Jo Møllers værker kunne netop være ”det basale indhold i tilværelsen”. Det er da også tydeligt i de afsluttede værker, hvor vi ser kunstnerens afsøgning af temaer af primært historisk/mytologisk karakter. Han overleverer eller transformerer de gamle fortællinger ind i vores årtusind. Ikke på det mere naive ”fantasy” plan, som dyrkes i samtiden, men i relation til det dybere underbevidste plan.

Her fornægter Jo Møllers baggrundsviden sig ikke. For lige så vel som han må udvikle nye teknikker og/eller anvende en anden stil, hvis det er fremmende for udtrykket, sådan må viden og indsigt også suppleres undervejs.

Forberedelsen er da også af stor betydning, når Jo Møller kaster sig over et nyt tema. Det gælder såvel hans ”Slægtsbilleder”, gensynet med barndommens Indien ”Back from India”, billedundersøgelsen ”Cirklen og det Liniere”, temaet ”Engle/dæmoner” eller Dantes ”Den Guddommelige komedie”.

På udstillingen kan man se udvalgte værk-eksempler på forskellige perioder – blandt andet masker, som primært stammer fra Jo Møllers ”Mollio Masketeater” i 1980’erne.
.

.

mandag den 7. september 2009

Tæt på Kunstneren på biblioteket

I september og oktober kan du møde lokale kunstnere og kreative på HvidovreBibliotekerne. Hør blandt andet om fotos, der pirrer nysgerrigheden, om at lave film og om hvilken drivkraft og inspiration, der ligger bag, når hvidovrepolitikere kaster sig over penslen.

I efteråret sætter Hvidovres fire biblioteker fokus på kunstmiljøet i kommunen og har indbudt lokale kunstnere og kreative personer med tilknytning til Hvidovre til at fortælle om deres arbejde med kunst.
Kom og mød kunstnerne bag efterårets udstillinger og hør dem fortælle om blandt andet inspirationskilder, drivkraft, motivvalg og teknikker – der bliver rig lejlighed til at stille spørgsmål og få en snak.



Fredag den 11. september åbner Avedøre Bibliotek dørene for det første kunstnermøde, hvor Ulrik Krapper fortæller om filmskolen Station Next, som ligger i Avedørelejren. Desuden kommer Jazbo Gross og Annika Berg, som begge har været elever på filmskolen, og viser et udvalg af deres film.
Jazbo Gross vandt guld i MCA Awards 2006 for sin film, Asfaltenglen, og har desuden vundet priser for sin afgangsfilm fra Station Next, Ved flodens bred. Lige nu arbejder han på en ny film med skuespillerne Stine Fischer Christensen og Cyron Melville.
Annika Bergs afgangsfilm, The Toothfairy, vandt ganske uventet MCA’s hovedpris, MCA Grand Prix i 2007. Hendes nye film hedder 20 ting om Lola.
Billetter til arrangementet fås fra fredag den 28. august på http://www.hvidovrebilletten.dk/




Andet kunstnermøde finder sted tirsdag den 15. september på Frihedens Bibliotek. Her kan man møde brødrene Kim Balling og Ralph Balling, som udstiller fotografier fra tirsdag den 15. til lørdag den 26. september. De to brødre går jævnligt på fotosafari sammen, og drivkraften er at finde motiver, der viser modsætninger, pirrer nysgerrigheden og indeholder en god historie.
Kim Balling fortæller at ”et billede skal først og fremmest fortælle en god historie. Når man læser en bog skaber man sine egne billeder; på samme måde skaber billeder en historie. Motivet vækker nysgerrigheden – man får lyst til at gå på opdagelse i billedet”.



Annelisa Johansen er født og opvokset på Færøerne men har boet de sidste 12 år i Hvidovre.
Det er hovedsageligt Færøernes smukke og barske natur, som er hendes inspirationskilde, når hun maler sine abstrakte billeder – ofte i stærke farver. Se udstillingen fra mandag den 14. til lørdag den 26. september og mød kunstneren mandag den 21. september på Holmegård Bibliotek.


Sidste og fjerde kunstnermøde slutter af torsdag den 8. oktober på Hovedbiblioteket med Pernille Falcon og Britta Christensen. De udstiller billeder fra onsdag den 7.oktober til fredag den 30. oktober.
Pernille Falcon, som sidder i kommunalbestyrelsen i Hvidovre Kommune, har altid tegnet meget og begyndte for alvor at male op til folketingsvalget i 2007 – “at male er blevet et anderledes åndehul i en travl og til tider presset hverdag” fortæller hun.
Efter 22 år i lokalpolitik er billedkunst nu blevet en stor del af Britta Christensens liv. Hun arbejder med forskellige teknikker, og inspirationen kan komme fra farver eller musik, som hun lytter til under maleprocessen.

Arrangementerne er gratis. Hent programmet på dit lokale bibliotek.
.
.
.
.

onsdag den 5. august 2009

"Kontraglas”

Glas og keramik på Hvidovre Hovedbibliotek

Hvidovre Hovedbibliotek udstiller fra onsdag den 5. august til lørdag den 29. august skulpturelle arbejder i glas og keramik af kunstnerparret Mette Find og Mikkel Friederichsen.



Mette Find og Mikkel Friederichsen har gennem de sidste 20 år dannet par både arbejdsmæssigt og privat.
I 1996 flyttede parret fra København til Samsø, hvor de samme år etablerede glaspusteriet Samsø Glas og begyndte en produktion af brugsglas.
Glaspustning er et gammelt og fascinerende håndværk, og teknikkerne har stort set ikke forandret sig, siden man begyndte at blæse i det varme glas omkring år 100 f. Kr. i Syrien.
Kunstnerparret respekterer de gamle teknikker og traditioner, samtidig med at de tilfører glasset nye og unikke udtryksformer.

For tre år siden skiftede værkstedet Samsø Glas navn til Kontraglas og producerer nu både glas og keramik.
De keramiske arbejder er hovedsageligt inspireret af strukturer fra naturen eller hentet fra gamle broderier og kniplinger – gerne samlet i fragmenter, som keramiske anekdoter.
Mette Find og Mikkel Friederichsen henter inspiration og drivkraft i det forunderlige, og i udfordringen i at presse form og dekoration derud, hvor man stiller spørgsmål ved materialets oprindelighed.
På udstillingen viser de skulpturel brugskunst i et særegent avantgardistisk formsprog.
Kontraglas er medlem af Danske Kunsthåndværkere og kan desuden mødes på Kunsthåndværkermarkedet, som afholdes hvert år på Frue Plads i København – i år fra torsdag den 13. august til og med lørdag den 15. August.

Udstillingen vises i Galleriet i Hovedbibliotekets åbningstid.
.
.
.
.

mandag den 27. juli 2009

Byen der drømmer sig selv - nu også på Hovedbiblioteket i Hvidovre

Har du ikke mulighed for at opleve åbningen af kunstneren, Pejk Malinowskis, ’lyd road movie’ gennem Hvidovres borgeres drømmelandskaber på Hvidovre Torv d. 13. august, kan du dagen efter blive klogere på hvad hvidovredrømme kan være på Hovedbiblioteket fra kl. 10.





Pejk Malinowski vil fortælle om tilblivelsen af hans og hvidovreborgernes drømmescenarier og krydre med lydklip af de indsamlede drømme. Du har altså her mulighed for at få smagsprøver på områdets beboeres underbevidsthed og bagefter bevæge dig ned langs Hvidovrevej og få mange flere drømme i ørerne.


Projektet kører frem til d. 30. august og du kan i hele perioden lytte til drømmene i Hovedbibliotekets musikafdeling. Vi glæder os til at se dig fredag d. 14. august kl. 10 på Hvidovre Hovedbibliotek.

Læs drømmene her...
.
.
.

fredag den 3. juli 2009

FDF går forrest i forhold til børns sundhed og bæredygtighed.

Grundlovsdag 2008 nedbrændte Ingeborg. Nu har FDF brugt 1 år på at nytænkte lejren. FDF står klar til at opføre en ny superlejr der, sætter nye højder for rummelighed og energibevidsthed.

Mange husker nok de sørgelige billeder af Ingeborg i lys lue fra juni 2008. Efter at være kommet sig over det store tab har FDF Hvidovre nu, efter et år, fået det store smil på igen.


I løbet af efteråret og vinteren har FDF fået færdigforhandlet erstatning med forsikringsselskabet. Lejren var så beskadiget af branden (>50%), det ville være bedst at bygget en helt ny lejr. "Selv om vi holdt ufattelig meget af Ingeborg, følte vi at vi var nødt til at udfordre os selv og bygge en helt ny topmoderne lejr. Den mulighed ville vi ikke lade gå fra os", udtaler formand Bo Grøn-Iversen.

Lejrbyggeri i særklasse
Vi startede processen i november med at skrive ned, hvad vi ønskede os af en ny lejr. Lige før jul 2008 indgik vi en aftale med fire arkitektfirmaer om at komme med deres bud på det 21. århundredes lejr. De væsentligste bedømmelseskriterier var aktivitetsstimulerende byggeri for børn og unge samt bæredygtighed.

Vi fik fire utrolig flotte bud på en ny lejr, som på fire meget forskellige måder hver især kunne have været spændende projekter.

Vi synes det er fire så spændende projekter, så vi har aftalt med Hvidovre Hovedbibliotek, at alle projekterne vil blive udstillet i perioden 4. - 21. juli.

I tæt dialog med Lokale- og Anlægsfonden som har støttet og vejledt gennem processen, blev arkitektfirmaet AART A/S valgt som vinderprojekt.

Lejr til gavn for hele kommunen.
Ingeborg har hidtil været benyttet flittigt af skoler, institutioner og foreninger i kommunen. FDF er overbeviste om at der vil blive rift om den nye lejr. Med den fleksibilitet og tilgængelighed, bl.a. handicapvenlighed, der er i lejren, vil der være endnu flere, der kan gøre brug af lejren.

Detaljerne på plads
Da FDFs økonomi lider hårdt under at man har en grund uden indtægter, har der hele tiden været et pres på for at få en ny lejr opført hurtigst muligt. Vi havde sat os et mål om at få tegnet alle detaljerne på plads samtidig med at få sikret finansieringen bl.a. med ekstern støtte og samtidig få byggetilladelse i Halsnæs kommune.

Vi er nu tæt på at have alle detaljer på plads – materialevalg, hyggekroge og hemse, hvor børnene kan lege, samt udvikling af et madværksted i samarbejde med Lars Sonne-Hansen fra Suhrs husholdningsskole. Lejren komme bl.a. til at have et energi- og klatretårn på 10,5 m, og der kan klatres på tre sider – en hvor man klatre næsten lodret – en lodret og en hvor man hænger nedad.

Bæredygtighed
Lejren er som udgangspunkt tegnet som et træhus, og der er valgt naturlige materialer. Desuden er der lagt vægt på et lavt energiforbrug. Lejren forventes at opnå energiklasse 1 – hvor superisolering, jordvarmeanlæg og solceller vil gøre lejren til Danmarks mest energivenlige lejr.

Sunde børn i bevægelse
I den offentlige debat beskyldes børn og unge for bl.a. koncentrationsbesvær, manglende social tilpasning, for lidt bevægelse og fedme. Vi har valgt at følge en række anbefalinger fra en rapport udarbejdet af Århus Kommune vedr. fremtidens børnebyggeri. Her peges på seks principper: Udviklingstrin. Engagement i inspirerende rum. Innovation og tværfaglighed. Aktivitet og kropslighed. Sociale fællesskaber baseret på anerkendelse af individualitet. Integration af informations- og kommunikationsteknologi (IKT). Nysgerrige sjæle kan finde mere om denne rapport på http://www.aarhuskommune.dk/taenketank/ .

Støtte fra Lokale- og anlægsfonden
I sidste uge besluttede bestyrelsen for Lokale- og Anlægsfonden at støtte byggeriet med 2 millioner kroner. FDF er utrolig glade for støtten. Lokale- og Anlægsfonden har været gode til at udfordre os/arkitekterne så overliggeren er sat meget højt – og FDF er selvfølgelig meget tilfredse med at de også hjælper økonomisk med at gøre det muligt at realisere de gode tanker. Lokale- og Anlægsfonden har særligt lagt vægt på bæredygtighed og multifunktionalitet.

Byggetilladelse
På Halsnæs kommunes teknikudvalgsmøde blev det mandag den 22. juni besluttet at give FDF tilladelse til at bygge lejren. Igen her er FDF meget tilfredse. Halsnæs kommune betragter Ingeborg som et aktiv i kommunen og ville gerne gøre plads til det spændende byggeri.

Et stykke vej endnu
"Selv om vi er rigtig langt er der stadig mange ting der skal falde på plads,"siger formanden. "Henover sommeren skal detailprojekteringen færdiggøres så vi kan komme i licitation i august måned. Vi arbejder på byggestart i september, så Ny Ingeborg kan stå klar til indvielse til Påske 2010. Desuden regner vi med, at vi skal skaffe mellem ½ og 1 mio. kroner yderligere til projektet. Så vi vil benytte nogle sommeraftener til at skrive til fonde og firmaer om muligheden for at være med til at realiseret det 21. århundredes bæredygtige lejr. Evt. interesserede er meget velkomne til at kontakte os”, slutter Bo Grøn-Iversen" (bogron@fdf.dk).
.
.
.

tirsdag den 2. juni 2009

"Human Fragmentation"

“… troen på forbløffelse i en verden så kold og kynisk… er forargelsens kunst i blandt venner… mens står man bare og glor, kigger, ser, glaner, titter, belurer, gaber og går! ”


Kunstgruppen ART ROTACION er en nyspiret og frisk sammenslutning af kunstnere med base i og omkring København – se deres debutudstilling på Hvidovre Hovedbibliotek fra torsdag den 4. juni til og med lørdag den 27. juni.

ART ROTACION er en gruppe unge billedkunstnere, skulptører og fotografer, der ønsker sig en fælles fremtid i et bredt kunstnerisk forum, hvor accept og tolerance for den individuelle udtryksform ligger højt på dagsordenen.
Da kunstgruppen blev dannet blev de enige om, at de skulle have noget særegent og fælles, som fulgte dem, uanset hvilket tema gruppen lavede værker ud fra. De blev enige om at ”stjæle” fra hinanden som en bevidst handling, deraf navnet ART ROTACION – kunst, der bliver sendt videre i cirklen, og som de andre medlemmer skal inspireres af og bruge noget af i deres værker.

”Human Fragmentation” - fragmentationer af mennesket - er tema og titel på ART ROTACION’s debutudstilling. Som de forskellige mennesker og kunstnere ART ROTACION’s medlemmer er, tilbyder de et fragment af deres egen bevidsthed om mennesket og dets færd, liv, levned, organisme, tanker og følelser.
Det har været helt op til den enkelte kunstner at fortolke temaet for udstillingen - nogle har valgt at gå helt ned på bakterieplan, andre har valgt at betragte de ydre ting i menneskets tilværelse eller fortolke selve kroppen og dens udseende.
De udstillede kunstværker spænder bredt i udtryk og stil og både skulptur, maleri og fotografi er repræsenteret på forskellig vis.

Udstillingen vises i Galleriet i Hovedbibliotekets åbningstid.
Der er fernisering torsdag den 4. juni kl. 16-19, hvor flere af kunstnerne fra ART ROTACION vil være til stede.
.
.
.